Ми створили мережу безкоштовних клубів програмування для дітей і залучили до її розвитку провідні IT-компанії. Як нам це вдалося

Ми створили мережу безкоштовних клубів програмування для дітей і залучили до її розвитку провідні IT-компанії. Як нам це вдалося

Code Club – відмінний спосіб для компаній, з якими у нас збігаються цінності, показати свою соціальну активність на ринку, при цьому допомогти проєкту навчати дітей. У будь-якому проєкті найважливіше – знайти першого фінансового партнера, який повірить в ідею і цінність ініціативи. У нас такими партнерами стали «ТАСкомбанк» і TAS life. Тож кейсом, як розкрутити в Україні безкоштовний освітній проєкт, проєктна лідерка Code Club Україна Аліна Щербина поділилася з порталом mc.today.

У 2010 році дві британки – веб-дизайнер Клер Сатклиф і програмістка Лінда Сандвик – придумали проєкт Code Club. Мета ініціативи – створити безкоштовні клуби, де діти могли б після школи вивчати програмування.

Проєкт швидко поширився по всій Великобританії, а потім і по всьому світу. Україна підтримала його першою і в 2013 році за ініціативою Вікторії Тігіпко і фонду TA Ventures відкрилася мережа Code Club Україна.

З того часу безкоштовне навчання програмуванню в клубах мережі пройшли більше 24000 дітей і підлітків. Викладачі клубів – волонтери, які безкоштовно навчають дітей та підлітків.

– Я хочу розповісти про те, як розкрутити в Україні безкоштовний освітній проєкт, де взяти на нього гроші і як мотивувати провідні IT-компанії до нього долучатися, – зазначає Аліна Щербина, проєкна лідерка Code Club Україна. – До ініціативи я приєдналася в листопаді минулого року. Тоді йому було вже п'ять років. І стало очевидно, що проєкту потрібне перезавантаження. Всі ці роки він показував непогані результати, але розвивався в дуже односторонньому ключі.

В Україні є сильні IT-регіони – Київ, Львів, Харків, Дніпро, Одеса, в яких зараз слід робити наголос саме на цю індустрію, продовжує Аліна: Перше, що я зробила, – за місяць проаналізувала операційну діяльність Code Club, маркетингові активності, команду, її KPI, наповнення, внутрішню базу – все, з чого проєкт складався.

Після цього з командою ми почали вибудовувати подальшу стратегію. На той момент я вже давно працювала з жіночим бізнес-ком'юніті Wtech і розуміла, наскільки важливий нетворкінг.

Я об'єднала команду в одному просторі, почала робити загальні двінки, тренінги, активності, щоб максимально мотивувати кураторів всієї країни ділитися інформацією і допомагати один одному.

Наступний крок – побудувати «дорослу» стратегію. Незалежно від того, глобальна це компанія або благодійний проєкт, кожен співробітник має працювати на фінальний результат, відчувати свою значущість і відповідальність.

Ми ввели підготовку і презентацію стратегії кожного регіону. Команда навчалася робити SWOT-аналіз (визначати сильні і слабкі сторони, можливості і загрози), розкладати свою діяльність на бізнес-процеси і планувати таймінги на рік вперед.

Ще один фактор, який я принесла зі свого професійного життя в комерційних проектах: Code Club – відмінний спосіб для компаній, з якими у нас збігаються цінності, показати свою соціальну активність на ринку, при цьому допомогти проєкту навчати дітей. Власне, так і прийшла ідея перезавантаження. За роки роботи проєкт трохи призупинився: з'являлося все менше нових волонтерів, меншу кількість дітей ми могли навчити. Code Club потрібував гарного струсу.

Перезавантаження Code Club Україна

Рік тому ми оновили і фактично перезапустили Code Club. Команда проєкту змінилася приблизно на 30%. Це нормально, коли змінюється стиль роботи та вимоги до операційної діяльності.

До перезапуску приклався ще і карантин – він прискорив трансформацію і перехід в онлайн. Ми б не досягли таких результатів в офлайні. І без таких умов переконати команду на зміну формату роботи було б набагато важче.

Єдине, що не вийшло, – виконати задуманий план по партнерам. Для розвитку проєкту і навчання ще більшої кількості дітей, розширення регіонів і оновлення програм нам потрібні додаткові фінанси, а в зв'язку з пандемією кілька домовленостей скасували.

Зараз наша місія – зробити IT-освіту доступною для кожної дитини і об'єднати всіх представників IT-галузі в потужне ком’юніті. Ми запрошуємо компанії до співпраці, даємо їм можливість долучатися до дитячої IT-освіти.

Вже співпрацюємо з соціально відповідальними компаніями країни, серед яких EPAM, Lohika, Ciklum, «Цитрус», коворкінговий простір Atom Space в Одесі, «ТАСкомбанк», TAS life, TA Ventures, а також з IT-кластерами в регіонах. Нещодавно ми підписали меморандум про співпрацю з європейською асоціацією програмної інженерії Ease.

Наша мета – створити в Україні нову менторську культуру

Ми вчимо IT-фахівців бути менторами і передавати свої знання молодшому поколінню. Студенти-айтішники можуть у нас прокачати навички, отримати практику. Експерти з наших суміжних проектів Wtech і iClub проводять у нас лекції й тренінги, ми навчаємо наших менторів ораторства і спілкування з дітьми.

А найкращим менторам-студентам даємо рекомендаційні листи міжнародного зразка. Тобто, працюючи в Code Club ментором, студенти можуть офіційно закривати університетську практику.

Зараз в Україні діє 1068 груп Code Club. З 2013 року навчання пройшли 24 322 студента. З нашим проєктом вже співпрацювали понад 1300 волонтерів. Літній онлайн-інтенсив Code Club Україна у 2020 році пройшли понад 1032 студенти – це кращий результат Code Club World 2020.

Як ми працюємо

Центральний офіс проєкту знаходиться в Києві, по всій країні працюють 15 кураторів, викладають волонтери. За останній рік наша команда дуже виросла і посилилася. А також ми відкриваємо новий регіон – Маріуполь.

Ми перебудували структуру, розділили управління в проєкті на стратегію і тактику. Анна Дерев'янко, яка починала в проєкті шість років тому як волонтер, стала кураторкою регіону, а після операційною директоркою. Також ми посилили команду, яка відповідає за комунікацію і PR.

Навчання у нас будується на британських методиках вивчення Scratch, Hard Scratch, HTML & CSS, Python для початківців. Також ментори розробляють авторські методики, які доповнюють основну програму.

Відзначу, у 2019 році ми отримали гриф МОН, що офіційно дозволяє використовувати нашу програму в будь-якому навчальному закладі країни! Проєкт безкоштовний для учнів, але для роботи йому все одно потрібні гроші. 70% – зарплати співробітникам, решта – на підтримку сайту.

До Code Club я багато років займалася комерційними проєктами різного формату. Тому відразу розуміла, що фінанси на цей проєкт я знайду. У будь-якому проєкті найважливіше – знайти першого фінансового партнера, який повірить в ідею і цінність ініціативи. У нас такими партнерами стали «ТАСкомбанк» і TAS life.

Ми часто говоримо про те, що може зробити одна людина, як вона може поміняти всю систему. Як змінити думки людей, як вплинути на закоренілі стереотипи?

Особисто я прийняла для себе рішення: вкладати час і знання в суспільно корисний проєкт. Комусь ми дійсно допомагаємо, когось мотивуємо залучатися до інтелектуального волонтерства!